Implementatie coaching
Bij de implementatie van bijvoorbeeld een nieuw ICT systeem gaat doorgaans de meeste aandacht naar de technische kant ervan; de focus van de projectleider ligt erop om te zorgen dat systemen gekoppeld zijn, dat alles goed ingericht is en werkt en dat de data correct is ingeladen. Minder aandacht gaat naar de mensen die er mee moeten gaan werken.
Als implementatie coach ondersteun ik organisaties bij het managen van de menskant van de verandering. Ik combineer mijn achtergrond als leerprofessional en mijn kennis en ervaring in persoonlijke en organisatiecoaching met dé methodiek voor verandermanagement; Prosci, the people side of change.

Herken je dit?
- Bij onze laatste implementatie liepen we wéér achter de feiten aan, we hebben leidinggevenden en medewerkers te laat meegenomen en daar hebben we nu nog steeds last van
- Pas bij de trainingen net voor de start merkten we hoeveel weerstand er eigenlijk in de organisatie was, dat heeft de uitrol enorm vertraagd
- Er is een pakket geïmplementeerd wat veel beter had gekund, als onze medewerkers eerder actief betrokken waren geweest
- Onze opdrachtgever was helemaal niet zichtbaar tijdens de implementatie, hoe belangrijk kan het dan zijn
- Ik als teamleider heb een belangrijke rol in het implementeren van een nieuw systeem, maar ik ben nauwelijks (op tijd) betrokken
Komt vaak door…
- Een opdrachtgever is zich te weinig bewust van de belangrijke en actieve rol die hij/zij heeft tijdens het hele implementatietraject
- Medewerkers worden te weinig of te laat geïnformeerd en niet actief betrokken
- Er wordt nauwelijks gestuurd op ‘adoptie’, dat moet vanzelf goed komen
- Communicatie is vooral zenden
- Direct leidinggevenden worden te weinig actief betrokken in de voorbereiding en uitvoering van de verandering
Succesvol implementeren
Om succesvol te implementeren is voldoende aandacht voor zowel de techniek als de mens een vereiste. Deze aandacht voor de menskant wordt ook wel ‘adoptie’ genoemd. Dus in hoeverre omarmen medewerkers en leidinggevenden de nieuw geïmplementeerde oplossing helemaal en werken er ook optimaal mee.
Inzicht en overzicht van de impact van het nieuwe systeem of proces op medewerkers is het startpunt; hoe groot is de verandering en wie gaat er mee te maken krijgen. En vergis je niet, een kleine verandering kan voor een aantal medewerkers best een grote impact hebben. De impact goed in beeld hebben is een belangrijke basis voor de vervolgstappen.

Wat ik voor je kan doen
Als implementatiecoach vervul ik de rol van ‘verandermanager’ bij implementaties. Dit kan als partner van het ICT bedrijf die haar product of dienst bij een klant implementeert óf ik begeleid de verandering voor de ontvangende organisatie. In beide gevallen werk ik dan nauw samen met de projectmanager die de technische implementatie leidt.
Mijn aanpak is altijd op maat en kent vaak de volgende stappen;
- Scherp formuleren van het doel; wanneer is de implementatie succesvol
- Maken van een impactanalyse
- Ondersteunen van de opdrachtgever en direct leidinggevenden in hun rol in de verandering en zo nodig hen coachen op de uitvoering van deze rol
- Samen met opdrachtgever maken van een coalitie analyse. Dit biedt inzicht in waar het leidinggevende team extra aandacht nodig heeft om samen goed te kunnen sturen op de verandering
- Bijdragen aan of maken van een veranderplan, in samenwerking met het projectteam en de communicatieadviseur
- Meten van de voortgang aan de hand van ADKAR
- Sparringpartner en adviseur vanuit de bril van veranderen en leren, voor, tijdens en na de implementatie
Ik heb ervaring met werken in technische/ICT omgevingen in de Telecom en Energie, en heb bij de overheid rollen vervuld als adviseur, consultant, projectleider en transitie begeleider.
Ik ben gecertificeerd Prosci practitioner.
Praktisch
Elke verandering is anders en vraagt dus om maatwerk. Doen wat nodig is, dat is mijn motto. Dus: een planmatige aanpak, steeds actief kijken naar wat werkt en niet werkt en daarop bijsturen. Dat kan op afstand, vanuit een meer ondersteunende en adviserende rol en dat kan ook hands-on, met de voeten in de klei. Uiteraard altijd in nauwe samenwerking met de organisatie.
Ben je een leverancier die vernieuwingen implementeert bij opdrachtgevers en wil je de ‘menskant van de verandering’ onderdeel maken van je dienstverlening?
Ben je een organisatie waar een leverancier binnenkort een nieuw systeem of proces met flinke impact voor de leiding en de medewerkers komt implementeren?
Dan kan ik je daarbij helpen.
Laten we verkennen of mijn aanpak past bij wat jij nodig hebt en neem contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek.